linkbuilding

Linkbuilding er en af de ting, som Google rangerer ret højt, når de skal vurdere, hvor de skal placere en hjemmeside eller et brand i deres søgninger. Derfor er det vigtigt, at man som virksomhed har styr på sin linkbuidling. Her er fem tips til, hvordan du i hvert kan optimere din.

Start med dig selv

Først og fremmest kan I kigge på, hvor I selv kan blive bedre. Kig hjemmesiden igennem og find frem til, hvor der er døde links, hvor teksten måske kunne optimeres, eller hvor I måske kunne linke til jer selv. Det betyder også, at I gerne skal linke, hvis har flere ting. En Facebook-side, Instagram eller andre sociale medier.

Intern linkbuilding er også en god ting. Har du for eksempel en prisliste, kan du linke til den fra flere andre sider. Eller deler du et billede på jeres Facebook-profil, så opdater gerne et link på hjemmesiden med lige netop det post.

Brug dit netværk

Som virksomhed har du helt sikkert nogle samarbejdspartnere, eller om ikke andet så nogle kunder, som gerne vil hjælpe dig. Brug dem til at få spredt links til din hjemmeside ud. Og sørg selvfølgelig gerne for, at de også får links ind på jeres hjemmeside. På den måde får de også noget ud af det.

Og selv hvis virksomheden er helt nystartet, så vil du som udgangspunkt have et netværk, hvor der er en virksomhed eller to, der gerne vil hjælpe på denne måde.

Spred dine links ud

Husk også at vælge mere end bare én kunde og to samarbejdspartnere. Sørg for at få spredt dine links ud mange steder. Og find de links, der skaber noget variation, så du får tingene ud til mange forskellige slags virksomheder. Og gerne nogle, der ikke ligner din egen virksomhed.

Bliv din egen blogger

En rigtig god måde at få noget linkbuilding både ind og ud af din hjemmeside på, er ved at begynde at blogge. Det lyder måske fjollet, hvis I for eksempel er en brugtvognsforhandler, men tænk alligevel over, om det er muligt. Det er måde at linke til for eksempel jeres leverandører. Det behøver ikke være meget, måske bare en gang hver 14. dag. Det er en måde at holde jeres hjemmeside ”levende” på.

Samtidig kan I med fordel skrive et par indlæg, som I kan give ud til andre virksomheder, som så kan linke tilbage til jer. Det giver mange stjerner hos andre, at I kvit og frit leverer indhold til deres hjemmeside.

Opdater dine links

Ligesom blogindlæggene kan være med til at holde din hjemmeside levende, så er det også vigtigt, at du opdaterer de links, der ligger på hjemmesiden fra tid til anden. Ligesom at god linkbuilding kan give en masse positivt til din hjemmeside, så kan døde links eller dårlige links få din hjemmeside til at rangere lavere hos Google. Og det er ærgerligt. Så sørg for at tjekke links fra tid til anden, så de er friske og gode.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *